Deși reprezintă un subiect relativ nou în România, activitatea de Property management – managementul proprietății – este deosebit de răspândită în Statele Unite și Europa, acolo unde echipe de profesioniști supervizează relația dintre proprietari și chiriași.
Conform unui studiu efectuat de către o agenție din Marea Britanie*, nu mai puțin de 79,2 % din proprietarii din UK apelează la firme ce oferă servicii de administrare a proprietăților, în timp ce 20,8 % preferă să-și administreze singuri proprietatea.
Pe scurt, serviciul de Property management se poate descrie ca fiind ansamblul de activități și proceduri prin care o firmă specializată gestionează o proprietate oferită spre închiriere, de la evaluarea imobilului și verificarea potențialilor chiriași până la eliberarea spațiului și încheierea unui nou contract de închiriere.
Printre cele mai importante caracteristici ale unui astfel de serviciu, se disting:
Serviciul de Property management este adresat în special:
În general, costurile asociate cu serviciile oferite de firmele de Property management sunt bazate fie pe un comision calculat ca procent din chiria lunară încasată (între 8% și 12%, depinzând de tipul de imobil, numărul de imobile predate în administrate etc.), fie ca sumă fixă pe metru pătrat administrat.
În funcție de opțiunile fiecărui proprietar, pot exista servicii opționale, acestea fiind comisionate separat (amenajare spațiu, soluții de eficientizare energetică, smart home și optimizare costuri etc.).
O firmă specializată în Property management va crește eficiența și profitabilitatea unei proprietăți, va contribui la reducerea sau eliminarea riscurilor asociate închirierii, împreună cu salvarea celui mai prețios bun de care dispunem – timpul.
*studiu efectuat de homelet.co.uk